2010-09-24

特别报告:警方搜查祖纳办公室充公漫画 新书推介三小时前遭煽动令捕

警方搜查祖纳办公室充公漫画
新书推介三小时前遭煽动令捕



zunar arrested under sedition act 240910 01


漫画很危险,谁家里有火影忍者、海贼王、七龙珠?


漫画精选集尚未推介就被充公
祖纳遭警方援引煽动法令逮捕




【上图不是漫画】
李伟伦 | 10年9月24日 晚上9点09分
晚上11点45分更新 著名政治漫画家祖纳的最新漫画精选集《漫画恐惧症》今晚在隆雪华堂进行新书推介,不过这场新书面推介礼却显得与众不同,既没有作者的出席,现场也没有摆卖新书,反而有一队警员如不速之客般在驻守。



Perlancaran buku tanpa buku dan pengarang
Lim Hong Siang | 25 Sep 2010 3:05 am
 Apa yang berlaku hanya membuktikan tajuk bukunya, CARTOON-O-PHOBIA. Ia seolah-olah kartun, apabila perlancaran sesebuah buku kartun berlangsung tanpa kehadiran pengarang dan buku itu. Zunar ditangkap empat jam sebelum koleksi kartun ketiganya dilancarkan, malah dipindahkan sebanyak lima kali dari IPD ke IPD dalam tempoh tujuh jam.
Zunar ditangkap sebelum buku dilancar
Leong Khong | 24 Sep 2010 5:41 pm
 【Dikemaskini pada 7.30pm】Empat jam sebelum buku koleksi kartun terbarunya CARTOON-O-PHOBIAdilancarkan, kartunis terkenal, Zunar telah ditangkap oleh polis, yang menyerbu ke pejabatnya di Brickfield, Kuala Lumpur, petang tadi. Malah, dalam tindakan tersebut, 10 orang pegawai polis yang diketuai ASP Arikrishnan Apparau telah merampas 65 naskah buku dari pejabatnya.
Selanjutnya
S Pathmawathy | Sep 25, 10 1:30AM
Walaupun beberapa jam sebelumnya, polis menangkap kartunis politik Zunar, tetapi buku terbarunya -Cartoon-o-phobia - dilancarkan seperti yang dijadualkan di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur Selangor (KLSCAH) di bawah pemerhatian polis.
Salhan K Ahmad & Aidila Razak | Sep 24, 10 4:42PM
dikemaskini 7:30pm Menurut Zunar yang sempat menghubungiMalaysiakini dan bercakap secara tergesa-gesa memberitahu pejabatnya yang juga menempatkan Kafe Kartun diserbu oleh sepuluh anggota polis.

没有评论:

文字营的反思之为什么不博客

文字营的反思之为什么不博客        在今天资讯爆炸的时代里,集体讨论的太多,但是很快变就成过眼云烟,就如大数据时代人的思想行为越来越碎片化。今天无论是任何社交媒体最害怕的是无穷无尽的问候,各种形式的图片与caption。甚至一些比较严肃的社群已经发出警告,除了讨论严肃...